Welke mover heb ik nodig?

Caravanmovers

Uw wilt niet langer duwen en trekken of afhankelijk zijn van de nieuwe buren op de camping om de caravan op dat ene mooie plekje te zetten en daarnaast wilt u eenvoudig de caravan aan- en afkoppelen? Op de camping zijn ook nog eens veel kuilen en het gras is nat? Met de wintersport moet u door de sneeuw om hét plekje te bereiken? Voor al deze ongemakken is een mover, ook wel caravanmover genoemd, dé oplossing voor u.

Welke soorten movers zijn er?

Er zijn twee soorten caravanmovers verkrijgbaar:

  • Een mover gemonteerd onder de caravan;
  • Een mover los bevestigd onder de koppeling of aan het neuswiel.

Gemonteerde mover onder de caravan

Bij de gemonteerde caravanmovers kennen we op dit moment twee soorten uitvoeringen:

  • Gemonteerd onder het chassis;
  • Gemonteerd op het chassis (AL-KO M-Chassis).

Als de mover gemonteerd is onder het chassis dan biedt dit het voordeel dat u kunt kiezen (dit is bijna altijd het geval) uit een caravanmover die u het meeste geschikt lijkt. Bij een mover die gemonteerd wordt op het chassis heeft u op het moment één keuze, te weten de AL-KO Mammut M-Chassis mover. Deze wordt direct op het chassis gemonteerd, waarin AL-KO een M heeft in gestanst.

 

Halfautomatische mover

De halfautomaat mover wordt ook wel de “handbediende mover” genoemd. Handbediend wil zeggen dat u de motoren / aandrijfunit door middel van een handsleutel, slinger of boormachine met opzetstuk kan opzetten (dit is per merk en model verschillend). Het opzetten kan gepaard gaan met enige kracht zetten of met bijna geen kracht te hoeven zetten, dit is per merk en type verschillend. Bij het opzetten van de motoren via deze methode is het meestal zo dat de beide motoren / aandrijfunits tegelijk op de banden gefixeerd moeten worden, er bestaan dus ook systemen waarvan u dus beide zijden erop moet zetten.

Voordelen:

  • De aanschafprijs is lager;
  • Het gewicht is bijna altijd lager;
  • De opzetmotoren kunnen niet defect gaan.

Nadelen:

  • Het opzetstuk van de motoren vergt meer onderhoud;
  • Het opzetten van de motoren / aandrijfunit kan gepaard gaan met veel kracht.

Volautomatische mover

Hierbij zegt de benaming al voldoende. De motoren worden / aandrijfunit wordt, door middel van de knoppen op de afstandsbediening ingedrukt te houden, automatisch tegen de banden gezet. De motoren aan de linker- en rechterkant van de caravan worden dan dus automatisch gefixeerd op de banden. Dit gebeurt door een intelligente, elektrische opzetmotor. Deze opzetmotoren slaan automatisch af wanneer de juiste tegendruk is bereikt (let wel: de bandenspanning dient juist te zijn).

Voordelen:

  • Er is geen kracht nodig bij het opzetten van de motoren / aandrijfunit;
  • De caravan kan dichter tegen een muur of hek geplaatst worden (de motoren gaan immers ook weer van de banden af door de opzetmotor);
  • De aandrijfrollen slippen niet door bij modder en gladheid (mits bandenspanning goed is).

Nadelen:

  • Er is kans op storing van de opzetmotor (komt bijna niet voor);
  • Het is duurder dan een handmatig systeem.

Losse mover onder de koppeling of bevestigd aan het neuswiel

Deze variant kent een voordelen en een nadeel, te weten:

Voordelen:

    • Lichter in gewicht;
    • Compact op te bergen.

Nadeel:

    • Weinig tot geheel geen grip op oneffen ondergronden.

Deze varianten voeren wij niet omdat wij er als bedrijf niet achter staan. De belangrijkste reden hiervoor is dat er weinig tot geen grip is op oneffen terrein, zoals hierboven beschreven.

Hoe werkt een mover?

Een mover werkt als volgt. Door middel van een hoofdschakelaar 12 volt zetten we stroom op het rangeersysteem. Daarna kunnen de motoren / aandrijfunits op de banden worden gezet (bij een halfautomatische mover gebeurt dit handmatig en bij een volautomatische mover gebeurt dit elektrisch).

Vervolgens kunnen we de afstandsbediening inschakelen die contact moet maken met de relaiskast / besturingskast. Als deze contact met elkaar hebben kunnen we de caravan gaan manoeuvreren. Vooruit, achteruit, links of rechtsaf? Liever een pirouetje? U kunt alle richtingen op die u wilt.

Hoe krachtig is een mover?

De uiteindelijke kracht van een mover hangt af van:

  • De accu;
  • Hoe de mover gemonteerd is.

Om het gewicht van de caravan te kunnen verplaatsen is het belangrijk dat de mover op de juist manier gemonteerd is. Hierbij is het van zeer groot belang dat de bekabeling met veel zorg en de juiste gereedschappen wordt bevestigd. Wanneer er geen goede bevestiging is dan zal de mover niet voldoende stroom krijgen en dus niet goed werken. Ook de accu speelt een grote rol. Let dus op dat u de juist accu koopt die het beste bij u en de mover past. Daarnaast speelt de afstelling van de aandrijfunit / motoren ook een grote rol in combinatie met de bandenspanning.
Bij de specificaties van uw mover kunt u zien onder welke hellingshoek hij kan functioneren, raadpleeg hierbij uw gebruiksaanwijzing.

Accu, stroomvoorziening

De motoren van de mover zijn echte energieverslinders. Vele motoren nemen dan ook onder de maximale belasting wel 70Ah af.
Wilt u de mover lang kunnen gebruiken, dan is er dus ook een grote accu nodig van het liefst 90Ah, 12 volt.

Natuurlijk kunnen we ook met kleinere of grotere accu’s de mover laten functioneren.

Hieronder een overzicht met daarbij de tijd hoelang de accu te gebruiken is*

Volgt

*de tijd is een richtlijn. Dit doordat de ene mover meer of minder stroom verbruikt in combinatie met het merk en soort mover.

Tip van team De Jong: laadt de accu direct weer op na gebruik van de mover. Zo weet u zeker dat de mover bij de volgende keer ook voldoende stroom krijgt om goed te kunnen functioneren.

Tip van team De Jong: wanneer u de caravan in de winterstalling zet, laadt u dan met regelmaat de accu op. Doe dit wel volgens de voorschriften! Deze worden standaard bij de accu geleverd.

Welke mover moet ik kiezen?

Om tot de juiste keuze te komen bij het kiezen voor een caravanmover zijn er een paar zaken die belangrijk zijn:

  • Totaal gewicht van uw caravan;
  • Merk onderstel;
  • Type onderstel (bijvoorbeeld AL-KO M-chassis);
  • Verlaagde opstap (o.a. bij Fendt en Tabbert caravans);
  • Type mover;
    • Handmatige mover;
    • Volautomaat mover.
  • Wat wil ik besteden?

Op papier is de keuze niet zo moeilijk, maar in de praktijk is de keuze niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Om tot de juist keuze komen zal ons team te Hattem u deze bovengenoemde vragen stellen om tot de juiste keuze te komen. Natuurlijk weten wij van vele merken en types caravans welk onderstel er onder de caravan gemonteerd is, maar zelf even kijken kan soms helpen.

Gewicht mover

Een mover weegt gemiddeld tussen de 28 en 37 kilogram (gewicht zonder accu, acculader en andere benodigdheden). Het gewicht van een accu met acculader zit zo tussen de 2,1 en 29 kilogram.
Het rangeersysteem zal nauwelijks invloed hebben op het rijgedrag van de caravan. Dit komt omdat de mover dichtbij de as gemonteerd is en het systeem zowel links als recht evenveel weegt.

Tip van team De Jong: om ervoor te zorgen dat het laadvermogen niet teveel naar beneden wordt gehaald kunt u kiezen voor een lichtgewicht lithium ion accu van o.a. Reich (Easydriver). Deze accu genaamd MPP weegt slechts 2,1 kg.

Zal ik de mover zelf inbouwen of dit laten doen?

Een rangeersysteem is een geweldige uitvinding die een ieder helpt om zijn of haar mobiele vakantiehuis op de juiste plek te zetten. Of het nu thuis is of op de camping, we willen dat hij het goed doet.

U kunt er natuurlijk voor kiezen om de mover zelf onder de caravan te zetten. Houdt u er dan wel rekening mee dat dit een uiterste precisie klus is! Als er maar ook iets niet goed aangesloten zit, dan kan het zo maar zijn dat dit na jaren pas boven water komt en u geen garantie meer heeft. Houdt u er dus wel rekening mee dat u in dat geval maar 2 jaar fabrieksgarantie heeft in plaats van 5 jaar onderdelengarantie!

Vaak als de mover zelf ingebouwd wordt, dan worden we later om hulp gevraagd. Uiteindelijk constateren we dan vaak dat er verkeerde keuzes gemaakt worden zoals:

  • Een net wat te snelle montage, waardoor de bedrading niet op een juiste wijze is aangesloten. De kabels met nietjes vastzitten of de draden zijn opgerold;
  • Van de acculader worden de klemmen afgeknipt en aangesloten op de accupolen zonder de juiste veilige klemmen;
  • U heeft acculaders van een te lage kwaliteit gemonteerd, misschien zijn deze wel geschikt voor uw personenauto of motor maar niet voor de mover accu. Dit soort lage kwaliteit laders vergeten ook wel eens af te slaan, waardoor de accu overladen wordt en deels of geheel defect gaat.

Montage door De Jong Hattem

Wij adviseren bij bijna alle merken movers, en zeker de A-merken, dan ook met klem om de montage door ons te laten doen. Onze werkplaatsmedewerkers hebben de nodige opleidingen gevolgd en weten precies waar ze op moet letten bij montage van het complete mover systeem. Ze kunnen het systeem dus zo onderbouwen dat hij het beste gaat functioneren. Ook volgt het team de herhalingscursussen zodat ze op de hoogte blijft. De merken waar wij mee werken zijn het Duitse Truma, Reich, Easydriver en ALKO. Daarnaast voeren we ook het Nederlandse merk Enduro. Wij voeren dan ook de garantiewerkzaamheden uit voor deze merken. Deze garantie verschilt per merk maar in de basis heeft u 2 jaar garantie op de mover.

Heeft een mover onderhoud nodig?

Ja een caravanmover / rangeersysteem heeft ook met enig regelmaat onderhoud nodig. Het belangrijkste is, en wat u zelf kunt doen, het schoonmaken en schoon houden van de mover aan de buitenzijde. Dit kan door middel van een harde borstel in combinatie met een beetje water. Zo kunt u eenvoudig modder, zand en andere ongewenste materialen verwijderen. Wij adviseren u om geen hogedrukreiniger te gebruiken. Deze kan door zijn hoge druk er voor zorgen dat er water bij de elektronische delen kan komen. Daarnaast hebben sommige movers stalen onderdelen die bij contact met water eerder kunnen gaan oxideren.
Wanneer u een mover heeft en u bewegende delen kunt zien (zonder kunststof kappen te verwijderen), dan kan u deze licht smeren met een zuurvrij smeermiddel.

Waaruit bestaat een mover?

Een caravanmover / rangeersysteem bestaat uit:

  • 2 of 4 motoren (twee motoren bij enkelasser. Twee of vier motoren bij een tandemasser);
  • Een accu;
  • Een acculader;
  • Een afstandsbediening;

Deze combinatie wordt deels onder de caravan gemonteerd aan het chassis voor of achter het wiel bij de as. De accu en de acculader worden ook wel het “accupakket genoemd”, de accu wordt gemonteerd in de caravan, het liefst zo dicht mogelijk boven de as zodat het gewicht het beste verdeeld is.