Winterbanden: wat heeft u nodig voor de caravan of camper?

U wilt in de winter ook graag de weg op met uw camper of caravan. Echter is de vraag waar u op moet letten en welke banden set verplicht is? In ieder land gelden namelijk andere regels. Onderstaande tekst zal u duidelijk maken waar u op moet letten. In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar bij onze oosterburen zijn de regels een stuk strenger. We gaan in onderstaand stuk tekst wat dieper in op de regelgeving in Duitsland, maar kijken ook naar andere Europese landen.

Verplichting tot het gebruik van winterbanden in Duitsland

In Duitsland is het gebruik van winterbanden sinds de winter van 2010/2011 verplicht als er sprake is van ijs, sneeuw, natte sneeuw en ijzel. Dat geldt voor alle wielen, dus ook die van uw camper. Gaat u toch in winterse omstandigheden de weg op met zomerbanden, dan loopt u het risico om een boete te krijgen. Zo’n boete kan flink oplopen, zeker als u hierdoor het verkeer belemmert. In het geval van een ongeval zonder winterbanden kan het zijn dat de verzekering de opgelopen schade of de aansprakelijkheid niet dekt.

Heeft u uw voertuig stilstaan met zomerbanden en gaat u pas de weg weer op als de sneeuw gesmolten is, dan hoeft u niet bang te zijn voor de gevolgen. Voor aanhangwagens en caravans zijn winterbanden niet verplicht, maar om veiligheidsredenen worden ze dringend aanbevolen. Als u met de caravan op wintervakantie gaat is het dus ook aan te raden om uw caravan te voorzien van de juiste banden.

Het pictogram van de zogeheten Three Peak Mountain Snow Flake is voor alle winterbanden sinds 2018 verplicht. Foto: Continental

Wat zijn de verschillen tussen zomer- en winterbanden?

Remtesten laten goed zien waarom de keuze voor winterbanden belangrijk is: een gemiddelde auto met winterbanden die 50 km/u rijdt, heeft ongeveer 35 meter remweg nodig om tot stoppen te komen op een besneeuwde weg. Bij zomerbanden neemt de remweg toe tot 43 meter. Dit lijkt misschien weinig, maar dit kleine verschil kan fatale gevolgen hebben. In een noodsituatie zou een auto met zomerbanden bij een snelheid van 22 km per uur een obstakel raken, terwijl een auto met winterbanden direct stilstaat. Een winterband is gemaakt van een rubbersamenstelling die goed tegen kou kan dankzij een hoog gehalte aan silica of natuurrubber. Dit materiaal houdt de band soepel genoeg, maar helpt om bij lage temperaturen voldoende grip op te bouwen. Zomerbanden verharden daarentegen in de kou. Dit leidt tot een vermindering van de hechting op de weg. Bovendien hebben winterbanden een ander profiel met speciale inkepingen (lamellen) die zorgen voor meer grip en soepelheid.

Actuele markering van winterbanden

Voor winterbanden die tot eind 2017 zijn geproduceerd, is het voldoende als de markering M+S (modder en sneeuw) op de wang (zijkant) van de band staat. Deze markering is echter geen officieel keurmerk en kan door de fabrikant naar eigen goeddunken worden toegekend. Dat is de reden waarom het sneeuwvloksymbool al in 1996 werd geïntroduceerd: een sneeuwvlok omlijst door een berg met drie pieken. Deze wordt de “Three Peak Mountain Snow Flake” genoemd. Een band met dit keurmerk moet eerst een gestandaardiseerde test met bepaalde criteria doorstaan voordat de band daadwerkelijk het keurmerk kan krijgen. Voor alle winterbanden geproduceerd vanaf 2018 is het sneeuwvloksymbool verplicht. Oudere winterbanden met de markering M+S mogen nog tot 30 september 2024 worden gebruikt.

Zijn er speciale winterbanden voor campers en campers?

Zwaardere caravans en alle kampeerauto’s hebben altijd speciale banden nodig vanwege hun hoge wielbelasting. Tegenwoordig halen de campers hoge snelheden die vroeger alleen door auto’s werden gehaald. Daarom is het belangrijk dat er voor banden wordt gekozen die de juiste capaciteit hebben en hoge snelheden toelaten. De informatie op de banden moet overeen komen met de informatie op de kenteken papieren. Echter is dit niet altijd het geval gelet op het laadvermogen en de toegestane snelheid: het kan een beetje meer zijn. Het is geen probleem wanneer er banden met een hogere belasting of snelheidsindex worden gemonteerd. Daarentegen kan het wel een probleem zijn wanneer de factoren te laag worden berekend. Als u banden met een te lage snelheidsindex heeft betekent dit niet dat u direct de wet in sommige landen te overtreedt. Als de banden zijn gemarkeerd als winterbanden, kunnen ze toch worden goedgekeurd zo lang er maar wel een extra waarschuwingssticker op het dashboard, in het gezichtsveld van de bestuurder, wordt aangebracht. Echter, deze toevoeging vereist een grote mate van zelfdiscipline. De maximale snelheid waarvoor de banden zijn goedgekeurd, moet consequent worden aangehouden. Bovendien dient u voorafgaand aan het wisselen van zomer- naar winterbanden advies te vragen aan een gespecialiseerde dealer.

Winterbanden

Zijn All Season banden een goed alternatief voor campers?

De behoefte aan winterbanden heeft de afgelopen jaren geleid tot de opkomst van All seasonbanden of te wel de 4 seizoenenbanden. Omdat deze bijzonder geschikt zijn voor voertuigen met een lage jaarlijkse kilometerstand is dit een aantrekkelijk alternatief om de halfjaarlijkse wisseling van zomer- naar winterband (en vice versa) te vermijden. De Allseasonband heeft ook het sneeuwvloksymbool, waardoor deze in principe niks meer dan een winterband is. Er is echter wel een verschil tussen All Season- en winterbanden. Technisch gezien zijn deze all-seasonbanden zo ontworpen dat ze hun werk ook in het warme seizoen goed doen. All Season banden voor (bus)campers en campers zijn via bijna elke bekende bandenfabrikant verkrijgbaar.

Let op: All Season banden zijn geen alleskunners!
Ze vormen eerder een compromis en zijn dus met name geschikt voor kampeerders die sporadisch in de winter op vakantie gaan en niet dagelijks in strenge winteromstandigheden hoeven te rijden. Voor frequent rijden door de sneeuw of voor kampeerders die gaan winterkamperen hoog in de bergen, zijn goede winterbanden nog altijd raadzaam.

Gaat u op vakantie? Houd dan goed rekening met welke voorschriften van toepassing zijn op winterbanden in uw vakantieland of doorvoerland. Hier onder leest u in een kort overzicht welke regels gehanteerd worden in onze Europese buurlanden.

Regels rondom het gebruik van winterbanden in Europa

In Europa bestaat er geen uniforme regelgeving rondom het gebruik van winterbanden. In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Sneeuwkettingen en spijkerbanden zijn in Nederland verboden en dus zouden All Seasonbanden een goed alternatief zijn in Nederland.

Hoe zit dit in andere Europese landen? Hoewel sommige landen een algemene vereiste voor winterbanden voor bepaalde perioden hebben gespecificeerd, is in andere landen, zoals in Duitsland, alleen de situationele vereiste voor winterbanden verplicht. De volgende lijst geeft een kort overzicht welke regels in welke landen gelden. Omdat de voorschriften voor het betreffende land kunnen veranderen, raden we aan om deze, voordat u op winterreis gaat, goed op actualiteit te checken bij de instanties van het betreffende land.

België
geen winterbanden verplicht, maar wel aanbevolen. Als wegen doorlopend of bijna volledig bedekt zijn met sneeuw of ijs, kunnen sneeuwkettingen worden omgelegd in plaats van winterbanden.

Denemarken
geen winterbanden verplicht, maar wel aanbevolen. Als wegen doorlopend of bijna volledig bedekt zijn met sneeuw of ijs, kunnen sneeuwkettingen worden omgelegd in plaats van winterbanden.

Frankrijk
geen algemene vereiste voor winterbanden, maar het gebruik ervan kan voor bepaalde routes worden voorgeschreven door actuele bewegwijzering.

Finland
verplichte winterbanden van 1 december tot 28 februari voor alle voertuigen tot 3500kg. Deze verplichting geldt ook voor (geremde) aanhangers. In het noorden van Finland, zoals in Lapland, zijn winterbanden verplicht van half oktober tot eind april. De minimale profieldiepte bedraagt over het algemeen 3 mm, maar een dikte van 5 mm wordt aanbevolen. Dit geldt ook voor All Season banden met het sneeuwvloksymbool of de M+S markering. Sneeuwkettingen zijn niet gebruikelijk in Finland, maar kunnen indien nodig om de winterbanden gelegd worden. Spijkerbanden mogen in Finland tussen 1 november en de eerste maandag na Pasen gebruikt worden.

Hongarije
een winterbanden vereist, maar voor bepaalde routes kunnen wel sneeuwkettingen noodzakelijk zijn.

Italië
geen landelijke verplichting tot het gebruik van winterbanden, maar in sommige regio’s van Italië geldt van 15 november tot 15 april voor het gebruik van winterbanden wel een verplichting. Bovendien moeten er tijdens deze periode ook sneeuwkettingen in de auto aanwezig zijn. Daarnaast kan het gebruik van winterbanden voor bepaalde routes of regio’s op korte termijn worden aangepast.

Luxemburg
winterbanden verplicht in geval van sneeuw, natte sneeuw, ijzel of vorst.

Noorwegen
voor voertuigen tot 3500kg. is er geen algemene winterbandverplichting, maar wel een expliciete aanbeveling. In geval van sneeuw of ijzel moeten in geval van zomerbanden altijd sneeuwkettingen worden gebruikt. Winterbanden moeten een profieldiepte van minimaal 3 mm hebben. Voor voertuigen en aanhangwagens van meer dan 3500kg. is er een verplichting voor winterbanden tussen 15 november tot 31 maart. De minimale profieldiepte hiervoor moet 5 mm zijn.

Oostenrijk
winterbanden zijn verplicht van 1 november tot 15 april bij winterse wegomstandigheden. De minimale profieldiepte bedraagt 4 mm. Eventueel alternatief: sneeuwkettingen op met sneeuw bedekte wegen.

Polen
Geen winterbanden verplicht, maar wel aanbevolen. Als wegen doorlopend of bijna volledig bedekt zijn met sneeuw of ijs, kunnen sneeuwkettingen worden omgelegd in plaats van winterbanden.

Tsjechië
Winterbanden zijn verplicht van 1 november tot 31 maart, in winterse omstandigheden voor alle voertuigen tot 3500kg. De minimale profieldiepte bedraagt 4 mm.

Verenigd Koninkrijk
Geen winterbanden verplicht, maar wel aanbevolen. Als wegen doorlopend of bijna volledig bedekt zijn met sneeuw of ijs, kunnen sneeuwkettingen worden omgelegd in plaats van winterbanden.

Zweden
in Zweden zijn de regels voor winterbanden opnieuw aangescherpt sinds 1 juni 2019: van 1 december tot 31 maart zijn winterbanden verplicht voor alle voertuigen en aanhangwagens, ook als deze in het buitenland zijn geregistreerd. De minimale profieldiepte voor voertuigen en aanhangwagens tot een totaalgewicht van 3500kg. bedraagt 3 mm. Als alternatief zijn sneeuwkettingen of spijkerbanden toegestaan. Motorvoertuigen en aanhangwagens van meer dan 3500kg. moeten vanaf 2019, van 1 december tot 31 maart, met winterbanden op alle wielen worden uitgerust. Voorheen was dit alleen nodig voor de aandrijfassen. De minimale profieldiepte hiervoor bedraagt 5 mm. Bovendien is het meenemen van antivries en een sneeuwschep verplicht voor elke bestuurder.

Zwitserland
Geen algemene vereiste voor winterbanden, maar wel een duidelijke aanbeveling. Sneeuwkettingen, en soms zelfs winterbanden, kunnen in bepaalde gebieden echter worden voorgeschreven aan de hand van borden.

Lees ook